Технологія особистісно орієнтованого навчання

1. Технологія особистісно орієнтованого навчання 
в першу чергу спрямована на особистість дитини, її самобутність, самоцінність. Такий підхід до дітей гармонійно поєднує в собі навчання й виховання; вчитель допомагає дитині, підтримує, надає соціально- педагогічний захист розвитку дитини, готує її до життєтворчості.

Це співнавчання, взаємонавчання - колективне, групове, навчання у співпраці.

Головними завданнями особистісно - орієнтованого навчання є:
  • розкриття індивідуальних пізнавальних можливостей кожного учня;
  • розвиток його індивідуальних пізнавальних здібностей;
  • допомога йому в самопізнанні, самоактуалізації, самореалізації, самовизначенні;
  • формування культури життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати власне життя.
Для прикладу технології особистісно орієнтованого навчання хочу запропонувати Вам педагогічну знахідку австрійського вчителя Йозефа Бухнера. З відео матеріалом можна ознайомитися за посиланням.
Йозеф Бухнер працює з учнями за допомогою нової технології, яка отримала назву "Перевернутий клас", або ж "перевернуте навчання". Чи справді в класі все догори ногами? Не зовсім, однак спосіб навчання дещо змінений. Свою технологію вчитель розробив на базі іншої технології - особистісно орієнтованого навчання.
Суть технології в індивідуальному підході до кожного учня. Вчитель не відмовляється від традиційних пояснень матеріалу, чи роботи в зошитах, однак він максимально їх модернізує та модифікує під кожного учня.
Діти працюють в парах та індивідуально, використовують  різноманітні гаджети (планшети, телефони, ноутбуки), послуговуються електронними книжками та відеоматеріалами. Для дітей зручно вдома переглядати лекції на ютубі чи інших ресурсах, так вони і повторюють матеріал, мають можливість повернутися, якщо щось пропустили.
Діти мають можливість навчатися та виконувати завдання в будь-якому місці. Також вони можуть в будь-який час проконсультуватися з викладачем, якщо є незрозумілі моменти. З відео зрозуміло, що завдання у дітей різні, тобто підібрані індивідуально, відповідно до особистості та особливостей учіння кожного учня. 
Головна мета вчителя дати дітям знання, які стануть їм корисним у подальшому життя - навчанні, роботі  чи інших сферах життя. Ця технологія доводить свою ефективність, адже відповідає потребам та можливостям сучасних дітей.
2.  Фрагмент уроку з використанням технології особистісно орієнтованого навчання
10 клас. 
РОЛЬ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ У МОВЛЕННІ. ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ

  1. Робота в парах (Для виконання цього завдання нам необхідно об'єднатися в пари)
Слово вчителя:
Пропоную порівняти словосполучення І і II колонок та з'ясувати, чим вони відрізняються. Кожна пара учнів обирає собі картку з двома виразами. Їх завдання: обговорити декілька хвилин, чим відрізняється один вираз від іншого, і висловити свою думку перед класом. Потім, якщо вони правильно з'ясували, пояснити значення фразеологізму.
Якщо хтось з дітей (чи пар) соромиться висловлювати власну думку на загал, він (вони) мають можливість написати відповідь з обгрунтуванням на зворотньому боці картки і здати вчителю письмово. Потім вони отримають бали за це.
Білий папір                    біла ворона (відрізняється)

Дати хліба                     дати перцю (покарати)

Каша з молоком            кров з молоко (краса, здоров`я)

водити за руку              водити за носа (обдурювати)

Гнути залізо                  гнути кирпу (зазнаватися)

Набити гулю                набити руку(навчитися)
...
Прогнозований висновок учнів: Зміст словосполучень І колонки відповідає значенням слів, з яких вони складаються. Кожне слово вжите в них із властивим йому лексичним значенням, тобто у прямому значенні. Словосполучення II колонки сприймаються як одне ціле і позначають єдине поняття, але у переносному значенні. Це стійкі сполучення слів, які називаємо фразеологізмами.


Слово вчителя: Для закріплення давайте подивимось, чи зможете ви відрізнити фразеологізм від звичайного словосполучення. Пропоную пограти у гру «Подай сигнал». У вас на столах є картки червоного та синього кольорів. Я буду зачитувати впереміш фразеологізми та прості словосполучення, а ви подаватимете мені сигнал.
Якщо звучить словосполучення, ви піднімаєте картку червоного кольору, якщо Ви чуєте фразеологізм – піднімаєте синю картку. 
Зверніть увагу на те, що ви працюватимете в парах, як єдиний організм, тому доцільно розподілити обов’язки так, щоб кожен відповідав за свою картку.

Надути губи, сидіти за партою, пекти пироги, кинути оком, кунути м’яч, зрубати ялинку, тримати язик за зубами, вилетіло у вікно, пекти раків, тримати портфель у руках, сидіти на шиї, надувати кульку, робити уроки, накивати п’ятами, побігти у ліс, вилетіло з голови, зарубати на носі.



  • Цей фрагмент спрямований на роботу в групах, допомагає розвивати комунікативні навички дітей, їх вміння співпрацювати, знаходити компроміси.
  • Перше заавдання спрямоване на командну роботу - відрізнити фразеологізми від словосполучення та визначити значення фразеологізму. Для цього дітям потрібно в команді обговорити імовірну відповідь, за потреби звернутися до словника.
  • Важливим елементом є те, що діти можуть самостійно обрати фразеологізм та словосполучення, значення яких вони хотіли б пояснити. Цей прийом додає їм впевненості та самостійності, відповідальності за виконану роботу.
  • Наступне завдання також спрямоване на командну роботу - дятям потрібно працювати в команді, як єдиний організм, домовлятися та співпрацювати. Також це завдання розвиває уважність та реакцію.
  • Всі групи обговорюють отримані результати колективно, що також позитивно впливає на навички ведення дискусії та висловлювання власної думки.
  • Діти мають можливість перевірити завдання і висловити власну думку усно, провести міні-дискусію з однокласниками, якщо хтось непогоджується. А ті, хто не хоче висловлюватися перед усіма, мають можливість здати завдання письмово і також отримати свої бали за цей вид роботи.



Коментарі

Дописати коментар

Популярні публікації