Проєктні технології на уроках української мови у старших класах


Метод проєктів — освітня технологія, спрямована на здобуття учнями знань у тісному зв'язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь і навичок завдяки системній організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку.

Один з варіантів навчання, метою якого є не засвоєння суми знань і не проходження освітніх програм, а реальне використання, розвиток та збагачення власного досвіду учнів а їх уявляння про світ.

Формування та розвиток у дітей ключових компетентностей стало основним завданням початку XXI століття. Ця проблема набуває актуальності у зв'язку з тим, що сучасний світ характеризується стрімким соціальним, технологічним і політичним розвитком, який потребує від людини здатності робити духовно-моральний вибір, мобільності та відповідальності у прийнятті рішень, вміння ефективно спілкуватися та бути успішним.

Етапи розвитку методу проєктів:
І етап - 1590-1765 рр. - початок проєктної роботи в архітектурних школах Європи;
ІІ етап - 1765-1880 рр. - проєкт як звичайний методичний прийом та його прийняття в Америці;
ІІІ етап - 1880-1915 рр. - робота за проєктами в трудових загальноосвітніх школах;
ІV етап - 1915-1965 рр. - нове тлумачення методу проєктів та його повернення з Америки в Європу;
V етап - 1965-2011 рр. - переоцінка проєктної ідеї та нова (третя) хвиля його розповсюдження.

Визначаючи сутність поняття «навчальний проєкт», слід зазначити, що воно вперше з'явилось у XVII—XVIII століттях і служило синонімом словам «експеримент» у природничих науках і «розгляд справ» у юриспруденції. Пізніше, у XIX столітті були визначені ще дві моделі проєктів, які використовуються і сьогодні. Перша, давніша, модель Вудворта передбачає, що учні спочатку вивчають матеріал, набувають знань та навичок, які в подальшому знадобляться для конструювання проєктів. Друга, сучасніша, модель Ричардса передбачає «занурення» в проблему, її фундаментальне дослідження.

Структура різних типів проєктів
І. За методом або видом діяльності яка домінує в проєкті

1. Дослідницькі проєкти Потребують чітко продуманої структури, визначеної мети, актуальності проєкту для всіх учасників, соціальної значимості, продуманих методів роботи.

2. Творчі проєкти Зазвичай не мають чітко продуманої структури, вона розвивається, підпорядковуючись інтересам учасників проєкту Оформлені результати можуть бути у вигляді збірника, сценарію, програми свята тощо.

3. Ігрові проєкти Структура таких проєктів залишається відкритою до їхнього закінчення Учасники беруть на себе певні ролі Результати можуть визначатися на початку проєкту або до його завершення Наявним високий ступінь творчості.

4. Інформаційні проєкти Спрямовані на збір інформації, її аналіз та узагальнення фактів Потребують чіткої структури, можливостей систематичної корекції під час проєктної діяльності.

5. Практично орієнтовані Відзначаються чітко визначеним із самого початку результатом діяльності учасників проєкту, який зорієнтований на соціальні інтереси самих учасників роботи (газета, документ, відеофільм, спектакль, програма дій, проєкт закону, довідковий матеріал тощо) Потребують продуманої структури, навіть сценарію діяльності учасників із визначенням функції кожного Дуже важливо добре організувати координаційну роботу через обговорення, корекцію спільних дій, презентацію отриманих результатів та можливих способів використання їх на практиці, зовнішню оцінку проєкту.

ІІ. За змістовим аспектом проєкту

1. Літературно-творчі. Поширений тип спільних проєктів.

2. Природничо-наукові. Зазвичай мають чітко окреслене дослідницьке завдання (наприклад, дослідити стан довкілля певної місцевості).

3. Екологічні проєкти. Здебільшого потребують використання дослідницьких, наукових методів, інтегрованих знань із різних галузей.

4. Мовні (лінгвістичні). Навчальні проєкти, спрямовані на оволодіння мовним матеріалом, формування певних мовленнєвих навичок та вмінь: лінгвістичні, спрямовані на вивчення мовних особливостей, мовних реалій, фольклору; філологічні, передбачають вивчення етимонології слів, літературні дослідження тощо).

5. Культурологічні. Мають зв'язок з історією та традиціями різних країн За змістом можуть бути історико-географічними, етнографічними, політичними, мистецтвознавчими, економічними.

6. Рольово-ігрові За змістом можуть бути уявними мандрівками; імітаційно-діловими, які моделюють професійні та комунікативні ситуації; драматизація, соціальні імітації.

7. Спортивні.

8. Географічні.

9. Історичні.

10. Музичні.


Головні умови організації роботи над проектом 
• знання вчителем особливостей проектної методики, усвідомлення широких можливостей розвитку учнів у процесі проектної діяльності.
• навчання учнів володінню технологією проектної діяльності (уміння визначати мету, бачити предмет дослідження, визначати гіпотезу, планувати власну діяльність і діяльність своїх товаришів); здатність чітко, систематично виконувати роботу, що є неодмінною умовою для розвитку учнів у процесі реалізації проекту;
• прагнення учнів брати участь у роботі над проектом; 
• визначення рівня оволодіння знаннями з предмета й загальнонавчальним інтелектуальним умінням; • доводити проект до кінця, поетапно узгодивши проміжні результати з учителем;
• наявність інформації щодо роботи над проектом.

Вимоги до проєкту
• проект розробляються з ініціативи учнів, але тема може бути запропонована й учителем; тема для всього класу може бути однією, але шляхи її реалізації в кожній групі можуть бути різними;
• проект варто робити значущим для найближчого й опосередкованого оточення учні;
• робота з проектом має дослідницький характер, моделює роботу в науковій лабораторії й тому необхідно розробити апарат дослідження, обґрунтувати його;
• проект педагогічно значущий, тобто учні у процесі його здійснення здобувають нові знання, будують нові відносини, опановують загальнонавчальні вміння; 
• проект заздалегідь спланований, сконструйований спільними зусиллями вчителя й учнів, але в той же час у міру його розгортання допускаються гнучкі і зміни;
• проект рекламується в рамках класу, паралелі, школи з метою підвищеної мотивації учнів у його реалізації, розгортається його спільна значущість;
• проект реалістичний, має визначену практичну значимість, зорієнтований на можливості учнів; припускається широке розмаїття тем.

Алгоритм роботи над проєктом
Етапи проектування 
1. Організація проекту 
2. Планування діяльності в проекті
3. Дослідження теми проекту 
4. Результати 
5. Рефлексія

Діяльність учасників 
1 етап 
• визначення теми й мети проекту; 
• формулювання проблеми; 
• гіпотези щодо їх розв'язання. 

2 етап 
• визначення джерел інформації;
• опис бажаних кінцевих результатів; 
• розподіл завдань.

3 етап 
• збір необхідної інформації; 
• аналіз зібраної інформації; 
• висновки, пропозиції. 

4 етап 
• формлення результату; 
• демонстрація (презентація) результату; 
• оцінка й підбиття підсумків. 

5 етап
рефлексія ( самоаналіз діяльності та її результатів)


Вчительська презентація - пояснення
"Як підготувати проєкт"

А готовий проєкт шукайте за посиланням:
Де в житті я застосую українську мову?


Коментарі

Популярні публікації